Jak zyskać pewność siebie w pracy – poradnik dla kobiet

Pewność siebie w pracy jest bardzo ważna. Tylko z dobrym wizerunkiem osiągniemy sukces. Magdalena Koźmala – ekspertka w budowaniu wizerunku podopowiada, jak zdobyć pewność siebie w pracy. Okazuje się, że jest to proste!
MAGDALENĄ KOŹMALA, redaktor naczelną Business & Prestige, ekspertką budowania wizerunku i relacji w biznesie podpowiada w rozmowie jak zyskać pewność siebie i zadbać o dobry wizerunek
Jak zdobyć pewność siebie w pracy
Dlaczego kobiecie jest potrzebny wizerunek osoby pewnej siebie?
Aby osiągać to do czego zmierzamy, aby całą swoją postawą demonstrować wiarę w siebie i siłę, aby przekonać do siebie partnerów biznesowych, klientów, i aby przede wszystkim – czuć się dobrze samej ze sobą.
Jak to osiągnąć? Jak o to zadbać?
Są dwie uzupełniające się drogi – praca wewnętrza i zewnętrzny wizerunek. Obydwie wymagają dużo wysiłku i zaangażowania. Ale naprawdę warto.
Przede wszystkim warto pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – że ludzie oceniają nas na podstawie wyglądu, i to w ułamku sekundy decydują, czy chcą z nami rozmawiać, współpracować, czy nawiązać relację, czy też nie.
ludzie oceniają nas na podstawie wyglądu, i to w ułamku sekundy decydują
Najpierw patrzą na mimikę naszej twarzy – bowiem jedyną emocją zapraszającą do budowania relacji jest radość. Potem oceniają naszą fryzurę, makijaż, ubiór, spójność ruchów i gestykulację. W dalszej kolejności jest ton głosu, a na końcu dopiero to, co mówimy.
To, co jest kluczowe dla naszego wizerunku, to postawa i gesty, które w 70 proc. decydują o powodzeniu naszej oceny i zbudowaniu relacji. One są odzwierciedleniem naszego stanu emocjonalnego i umysłu, pewności siebie lub jej braku, decydują nawet o ocenie naszej inteligencji i otwartości.
Jeżeli wchodzimy na spotkanie z opuszczonymi ramionami i głową, podajemy lekko dłoń, to jesteśmy skazane na porażkę. Proponuję wtedy od razu zakończyć spotkanie i wyjść.
Drugi element to praca wewnętrzna – pewność siebie kształtuje się od dzieciństwa, a jej brak stanowi podstawę do pracy z coachem lub psychologiem. To jest proces, często trudny, ale warty podjęcia wysiłku, bowiem tylko w taki sposób możemy żyć pełnią życia, nie uzależniając go od ocen czy opinii innych.
Pewność siebie w pracy, to lepszy wizerunek
Co jest szczególnie ważne dla naszego wizerunku?
Uśmiech. Kobieta uśmiechnięta jest odbierana jako inteligentna. Nieuśmiechnięta – jako nieszczęśliwa. Nieuśmiechnięty mężczyzna natomiast – jako dominujący.
Szpilki – ponieważ kiedy zakładamy szpilki, wypinamy pierś do przodu, prostujemy ramiona i unosimy głowę. W relacji biznesowej mężczyzna czuje, że ma do czynienia z kobietą pewną siebie.
Dłonie – ważne jest, aby zawsze były na wierzchu i skierowane wewnętrzną stroną w kierunku naszego rozmówcy. Dłonie mają najwięcej połączeń nerwowych z mózgiem. Kiedy ich nie pokazujemy, tracimy wiarygodność w relacjach prywatnych i biznesowych.
Jaki strój, jaki makijaż do pracy
O czym jeszcze warto pamiętać, dbając o swój wizerunek?
O seksualizacji wizerunku – wybierając krótkie spódnice, duże dekolty, wysokie, lakierowane szpilki, mocny makijaż, czerwone usta, skazujemy siebie na umniejszenie naszej pozycji i niepoważne traktowanie w biznesie.
Kolor czerwony jest dozwolony w biznesie jedynie na paznokciach. Na ustach – po godz. 16, kiedy wybieramy się na coctail party lub wieczorną kolację czy galę.
Kolor czerwony jest dozwolony w biznesie jedynie na paznokciach.
Wyjaśnijmy – dlaczego?
Czerwony jest kolorem dominacji, atrakcyjności, seksualności. Malując usta w taki sposób, od razu kierujemy na nie uwagę i wysyłamy komunikat: jestem zainteresowana nie tylko relacją biznesową.
Jaki kolor wybrać?
Neutralny w makijażu, pastelowy, szary i granatowy w ubiorze.
Co z makijażem?
Makijaż jest bardzo ważny i w biznesie – konieczny. Jeżeli któraś z pań nie lubi się malować, warto pamiętać, że według przeprowadzonych badań, pomalowane kobiety oceniane są jako bardziej inteligentne.
Jak nie dać poznać, że się stresujemy
Często w sytuacjach biznesowych – stresujemy się.
Tak, ale przecież nie potrzebujemy, aby ktoś widział, że jesteśmy zdenerwowane. Co zrobić w takiej sytuacji?
Unikajmy wszelkich gestów demonstrujących taki stan – dotykania i drapania szyi, twarzy, głaskania się po włosach, zaplatania palców we włosach, pocierania dłonią o dłoń, dłonią o nogawkę, otrzepywania pyłków z ubrania, zaplatania stóp wokół nóg krzeseł, zabawy długopisem, obgryzania paznokci.
Jak i gdzie siadać podczas rozmowy
Ważne jest nie tylko, jak siedzimy podczas spotkania, ale również – gdzie.
Nie należy siadać po przeciwnej stronie dużego stołu konferencyjnego ze swoim partnerem biznesowym, ponieważ taki stół stanowi barierę komunikacyjną. Warto również unikać stojących wazonów z kwiatami, komputerów zasłaniających rozmówcę czy wszelkich gadżetów, które uniemożliwiają swobodną komunikację.
Dbaj o swój wizerunek dla siebie
Mówimy o kobietach, które chcą działać w biznesie. Ale kobiety starają się również o pracę w innych sferach. Czy to, o czym rozmawiałyśmy, te rady, powinny sobie wziąć do serca również one?
Oczywiście! Mówiąc o biznesie, mówię w ogóle o pracy zawodowej. Dobrze pamiętać, że sama rekrutacja jest już spotkaniem biznesowym.
Jest nim np. staranie się o pracę w sklepie?
Dokładnie. Tam też jesteśmy oceniane. Jesteśmy oceniane w każdym miejscu, w każdej relacji. Tylko od nas zależy, jakie wywołamy pierwsze i kolejne wrażenie.
W wizerunku ważna jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Dobrze, abyśmy robiły to przede wszystkich dla siebie, abyśmy dla siebie ubierały piękne sukienki, robiły makijaż i zakładały szpilki – w każdej sytuacji.
To naprawdę nie wymaga inwestycji, jedynie chęci zadbania o siebie i poświęcenia chwili czasu, a ogromnie wpływa na nasze poczucie wartości i pewności siebie.
Nie trzeba mieć garderoby pełnej ubrań – wystarczą 2 eleganckie sukienki, 1 biała bluzka koszulowa, 1 top, 1 spodnie, 1 jeansy i ołówkowa spódnica oraz żakiet – i możemy zrobić wiele konfiguracji strojów. Starannie zadbane włosy, neutralny makijaż, delikatna biżuteria – i nie tylko czujemy się lepiej, ale emanujemy też pozytywną energią, więcej rzeczy nam się udaje.
Uwierz w siebie!
Niektóre kobiety, które zrezygnowały z pracy, bo urodziły dziecko, bo miały jakieś problemy zdrowotne, zaczynają się wycofywać. Z każdym dniem mają coraz większą blokadę przed powrotem do pracy. Dlaczego?
Myślę, że każda z nas ma inny powód: wiara w siebie, to co chcemy w życiu osiągnąć, to, jaki wzorzec wyniosłyśmy z domu, jakimi kierujemy się przekonaniami i jakie mamy wsparcie od partnera.
Bez względu na sytuację, w której każda z nas się znalazła, pamiętajmy – my kobiety mamy tę niepowtarzalną siłę, aby poradzić sobie ze wszystkim i osiągnąć to, czego pragniemy.
Każda z nas jest Geniuszką o wielkim talencie, Osobowością, Niezwykłością, Niepowtarzalnością, Pięknem, Mądrością i Wyjątkowością. I wspierajmy się nawzajem, bo w tym jest ogromna siła.
Wychodźmy poza własne ograniczenia, bo to o czym marzymy, jest po drugiej stronie lęku.
Podobno, żeby osiągnąć coś w życiu i w biznesie, nie potrzeba żadnych pieniędzy.
Tak, jedyne czego potrzeba, to kapitalizacji wdzięczności, czyli doceniania siebie i podziękowania sobie za to, jakie jesteśmy i gdzie jesteśmy w życiu. Spójrzmy wstecz na to, co przeszłyśmy, z czym się zmierzyłyśmy, dokąd doszłyśmy. Ile podjęłyśmy wyzwań i ile nam się już udało.
Idźmy dalej do przodu, po swoje marzenia. Wychodźmy poza własne ograniczenia, bo to o czym marzymy, jest po drugiej stronie lęku. Odwaga to nie jest działanie bez lęku, tylko działanie pomimo lęku. I tej odwagi życzę wszystkim kobietom!
Napisz czy spodobał Ci się ten tekst, czy był pomocny
UDOSTĘPNIJ, JEŚLI UWAŻASZ, ŻE MOŻE SIĘ PRZYDAĆ INNYM:)