reklama
reklama

Problem, o istnieniu którego często nie zdajemy sobie sprawy. Czym jest ubóstwo menstruacyjne ?

Opublikowano:
Autor:

Problem, o istnieniu którego często nie zdajemy sobie sprawy. Czym jest ubóstwo menstruacyjne ? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

ONA MA GŁOS Choć trudno w to uwierzyć 10% kobiet i dziewczynek nie wychodzi z domu podczas menstruacji, ponieważ nie mają środków higienicznych, które pozwalają odpowiednio się zabezpieczyć. Inicjatywa pod nazwą „Różowa skrzyneczka” ma to zmienić.
reklama

Polki mają ograniczony dostęp do podpasek — to pierwsze zdanie z raportu — Ubóstwo menstruacyjne w opiniach i doświadczeniach kobiet, który został sporządzony w ramach projektu badawczego Fundacji „Różowa Skrzyneczka”. Choć dla wielu z nas może być to zaskakujący fakt, kobiety lub dziewczęta podczas menstruacji rezygnują z codziennych aktywności — uczennice opuszczając zajęcia lekcyjne, a kobiety wychodzą wcześniej z pracy.

Pielęgniarka szkolna „Uczennica zgłosiła się do mnie w trakcie miesiączki, bo przeciekła jej pielucha tetrowa”

Fundacja „Różowa Skrzyneczka” otrzymuje codziennie wiele wiadomości od dziewczynek, rodziców, nauczycielek, pedagożek szkolnych, nauczycieli i nauczycielek. Wszystkie łączy jedno  — mianowicie prośba o pomoc w zapewnieniu  dostępu do produktów menstruacyjnych w ich otoczeniu tj. szkole, internacie czy szpitalu.

- Dzień dobry. Jestem pielęgniarką szkolną. Mam pod sobą 3 szkoły podstawowe. Wszystkie szkoły są wiejskie. W jednej z nich ostatnio doznałam szoku. Uczennica zgłosiła się do mnie w trakcie miesiączki, bo „przeciekła jej pielucha tetrowa”. Myślałam, że problem środków higienicznych w moich szkołach mnie nie dotyczy. Chciałabym w szkołach, przeprowadzić warsztaty edukacyjne dla dziewcząt w tym celu szukam wsparcia. Potrzebuje materiałów edukacyjnych, broszur, ulotek, plakatów, a nade wszystko środków higienicznych. Czy byłaby możliwość założenia takiej różowej skrzyneczki w moich szkołach? Zwłaszcza dwóch, bo są spore, jedna malutka, więc myślę, że edukacja wystarczy. Bardzo proszę o kontakt.

Wykluczenie menstruacyjne w Polsce to nie tylko brak dostępu do artykułów higienicznych czy po prostu brak pieniędzy do ich zakupu, ale również tabu wokół przecież naturalnego procesu fizjologicznego.

- Dzieciaki nie mają pojęcia, co to miesiączka. Nie przygotowuje ich do tego ani szkoła, ani dom. Jestem przerażona poziomem wiedzy.

Tabu menstruacyjne wpływa negatywnie na diagnozowanie wielu chorób m.in. endometriozy

Tabu menstruacyjne niestety przyczynia się do lekceważenia niepokojących objawów związanych z menstruacją. Wszelkie zgłaszane dolegliwości kwitowane są popularnymi zwrotami -  “Taka twoja uroda”, “Po porodzie ci przejdzie”. 

Takie zachowania wpływają negatywnie na diagnozowanie chorób kobiecych, jaką jest z pewnością choćby endometrioza. 

Kiedy podczas spotkań oraz warsztatów pytamy uczennice i uczniów, a nawet dorosłe osoby, o to, czym jest endometrioza — okazuje się, że nie słyszało o niej blisko 98% pytanych! - możemy przeczytać w raporcie.

Zawstydzane są zwłaszcza dziewczęta, które dopiero zaczynają miesiączkować

Temat miesiączkowania jest szczególnie wstydliwy wśród młodych osób, dziewczynki, które dopiero rozpoczęły miesiączkować są często zawstydzane przez rówieśników. Dowodem na to jest choćby przytoczona w raporcie historia.

W internacie chłopcy polowali na zużyte podpaski we wspólnej toalecie, by następnie wykorzystywać je do naigrywania się z koleżanek: […] dziewczyny miesiączkowały i na przykład rzucały swoje zużyte podkładki do kosza to trafiali się tacy chłopcy, którzy po prostu brali gdzieś tam przy tej dziewczynie na drzwi do swojego pokoju i później cały internat się z niej śmiał, bo to było dla nich bardzo śmieszne. 

Powodem drwin może być również to, z jakich artykułów higienicznych korzysta dana dziewczynka. Jeśli z przyczyn finansowych nie stać jej na zakup „lepszych” podpasek zdarza się, że jest niestety z tego powodu wyśmiewana przez inne koleżanki. 

Papier toaletowy i ręczniki kuchenne zamiast podpasek

Kobiety i dziewczęta w przypadku braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej zastępują podpaski papierem toaletowym lub ręcznikami kuchennymi, lub też proszą o podpaskę koleżankę albo nauczycielkę. Uczennice ratunku szukają często u pielęgniarek szkolnych, niestety gabinety czynne są zazwyczaj tylko przez kilka godzin dziennie i często w wybrane dni tygodnia.

W momencie, kiedy zostałam bez pracy i bez środków do życia, to nie ukrywam, że niestety, miałam problem z dostępnością środków higienicznych. Oczywiście dbałam o to, żeby córki miały komfort, ale robiłam to kosztem swojego, dlatego często musiałam wykorzystywać papier toaletowy, szmaty, folie…

”Różowe skrzyneczki” walczą z wykluczeniem menstruacyjnym 

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Difference dla Kulczyk Foundation blisko 500 tys. osób nie stać na zakup podpasek lub tamponów, 21 procent uczennic jest zmuszona wyjść z zajęć szkolnych z powodu braku podpaski, a niestety 10 procent  nie wychodzi z domu z tego powodu. Dlatego właśnie m.in. powstał pomysł, by stworzyć „Różowe skrzyneczki”, to inicjatywa, której celem jest walka z wykluczeniem menstruacyjnym oraz zapewnienie szerokiego dostępu do środków higienicznych. Inicjatorem akcji jest wspomniana wcześniej Fundacja „Różowa Skrzyneczka”

Co zawiera różowa skrzyneczka i gdzie jej szukać?

W „Różowej skrzyneczce” znajdziemy darmowe artykuły higieniczne takie jak podpaski i tampony. Wszystko odbywa się w myśl zasady: weź, jeśli potrzebujesz, zostaw, jeśli masz nadmiar.

Szczegółową mapę miejsc, gdzie znajdują się  „Różowe Skrzyneczki” znajdziecie TUTAJ

Co sądzicie na temat tej inicjatywy? Czy mieliście świadomość, że taki problem w ogóle istnieje? Piszcie o tym w komentarzach.

Przeczytaj również:

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama